aku la si kememeh itu.

ada satu perkara yang menyentuh hati aku.

aku boleh nangis teresak-esak bila tengok haiwan dizalimi.

kadang tu tak dizalimi pun, cukup tengok badannya yang kurus dan tak bermaya, aku dah meleleh air mata.

haiwan. tak kira belaan atau jadi makanan. sebab haiwan ni lemah, takde akal,  bukankah kita khalifah Allah di muka bumi? ini tanggungjawab kita.

kalau pun nak jadi kan makanan sekali pon, harus treat with respect. memang sedih gila tengok ayam-ayam dihimpit dan dipatahkan kepak. memang kejam.

aku harap manusia lebih belas. rezeki yang kita ada harus dikongsi, bukan saja sesama manusia, tapi penting untuk mahkluk ini juga.

aku lebih simpati pada haiwan, lebih dari simpatiku pada manusia yang susah. susah-susah manusia, masih pandai menangis, marayu, ada keluarga kongi derita, derita haiwan siapa yang tahu? manusia punya akal, kudrat bekerja cari rezeki, apalah yang haiwan bleh buat untuk cari rezeki, selain kais pagi makan pagi, aksi petang makan petang, selongkar tong sampah, curi ikan di dapur? lagi pula kalau habitat musnah?

memang semua salah manusia. salah siapa lagi? kita pun tahu haiwan memang tak berdaya. Tak seberdaya haiwan, masih hair-hari keluar cari rezeki. tak seberakal haiwan, masih berzikir pada yang Allah yang satu.memang salah manusia. semangnya allah bersikap adil pada sema makhluknya, manusia memang diangkat darjatnya tinggi dari mahkluk lain, dan tugasnya sebagai Khalifah Allah di muka bumi. Dan sememangnya alam dan haiwan tanggungjawab kita.

Sedih. Kenapa apa salah haiwan sampai manusia hukum begitu rupa. Tuhankah kita?

Kita makhkluk, mereka mahkluk.

Bila aku dah kerja ada gaji nanti, aku nak tolong haiwan. animal rights. dan memang lebih-lebih lagi kucing, sebab kucing memang kesayangan. Bantu aku Allah. Hanya kau yang mengetahui yang terbaik dan isi hati ini.

No comments